Onze visie op buitenonderwijs


Op steeds meer scholen wordt buitenonderwijs gegeven. Het is belangrijk te weten wat buitenonderwijs bijdraagt aan de ontwikkeling van het kind, want buitenonderwijs kan zoveel meer zijn dan even heen en weer rennen terwijl je de lesstof aan het oefenen bent!  Hieronder leggen we daarom uit wat onze visie is op het geven van buitenonderwijs en hoe wij teams en leerkrachten helpen om een volwaardige en kwalitatief hoogwaardige buitenles te geven.

Meer dan rennen...

Wij maken in het geven van buitenonderwijs onderscheid tussen omgevingsgericht buitenonderwijs en bewegend buitenonderwijs. Bij omgevingsgericht buitenonderwijs werk je met een bepaald thema aan één of meerdere vakgebieden, waarbij je omgeving centraal staat. Bij bewegend buitenonderwijs staat de spelvorm en één specifiek lesdoel centraal. Omgevingsgericht buitenonderwijs wordt vaak ingezet voor de WO-vakken waarbij soms ook taal- en rekenonderwijs ook aan bod komen. Bij bewegend buitenonderwijs staat een taal- of rekendoel centraal. Beide vormen van buitenonderwijs kunnen naast elkaar maar ook op zichzelf een plek innnemen in het onderwijsaanbod van een school.

Hieronder leggen we uit waarom het belangrijk is dat kinderen meer bewegen en meer buiten zijn. Tijdens onze trainingen en workshops vertellen we je hier alles over!

Bewegen

Bewegen is gezond! Het helpt overgewicht te voorkomen en zorgt voor een betere conditie. Ook is gebleken dat na intensief bewegen kinderen taakgerichter aan de slag kunnen.


Behendigheid

Veel "ouderwetse" buitenspelletjes, zoals touwtje springen, hinkelen en tikkertje doen een beroep op de kleine hersenen voor de coördinatie van het spel. De kleine hersenen zijn verbonden met de prefontale cortex. En hier kun je de executieve functies vinden. Door het spelen van dit type spellen kun je dus de ontwikkeling van de executieve functies stimuleren. Daarnaast is een goed basaal evenwichtsgevoel ontzettend belangrijk om tot leren te komen. Ook de ontwikkeling van het evenwichtsgevoel kun je terug laten komen in je buitenlessen. Het type beweging is dus van belang voor je buitenles.

Beweging en het brein

Beweging en cognitie zijn meer gekoppeld dan we vaak denken. Uit onderzoek is gebleken dat het maken van bewegingen tijdens het automatiseren een positief effect heeft op het leerproces. Leuk feitje dat dit verduidelijkt: Bij veel volwassenen kan nog steeds een verhoogde spierspanning gemeten worden tijdens het hoofdrekenen. Maar ook de plasticiteit van het brein (de mogelijkheid om nieuwe verbindingen aan te leggen) vergroot door beweging.

Het belang van buiten

Er zijn ontzettend veel onderzoeken gedaan die het belang van een groene omgeving en buitenspel aantonen. Toch zien we steeds meer kinderen op de tablet of een ander scherm spelen. Ook computerspelletjes kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van het kind. Maar maximaal 1 uur per dag. Daarna zijn de effecten vooral negatief. Dus meer buiten spelen in een groene omgeving is gezond! Buitenspel draagt bij aan een goede dosis lichamelijke beweging, een reducering van het stressniveau en aan de ontwikkeling van sociale competenties. En wat de relatie is tussen boompje klimmen en goed ontwikkelde leercompetenties, leggen we je tijdens een training graag uit aan de hand van wetenschappelijk onderzoek!

Ook kwalitatief hoogwaardig buitenonderwijs geven?


Wij helpen je graag verder!

NEEM CONTACT OP

TRAINEN

We ondersteunen scholen door het geven van teamtrainingen en trainingen met open inschrijving. Klik op het pictogram om meer hierover te lezen!

CERTIFICEREN

Certificering helpt om de gestelde en behaalde doelen te waarborgen. Het is voor leerkrachten vaak de kers op de taart. En als school onderscheid je je met het BuitenWijzer certificaat. Ouders weten zeker dat hun kind iedere dag een buitenles krijgt.

MATERIALEN

Goede materialen zijn essentieel voor het geven van een buitenles. In onze webshop zijn deze te vinden!

 

Share by: