Avontuurlijk buitenspel

Buiten spelen is belangrijk voor kinderen. Maar waarom is avontuurlijk buitenspel zo belangrijk? Hutten bouwen, in een boom klimmen, je verstoppen in het lange gras: Avontuurlijk buitenspel is spel dat veelal vanuit een kind zelf geïnitieerd wordt. Het daagt kinderen uit op verschillende ontwikkelingsgebieden. Door je buitenruimte goed in te richten, goede spelmaterialen aan te bieden en de juiste begeleiding te geven als pedagogisch medewerker kun je de ontwikkeling van het kind op verschillende gebieden stimuleren.

Een groene, natuurlijke omgeving vormt een rijke speel/leeromgeving voor kinderen. Een natuurlijke buitenruimte biedt tal van aanleidingen voor onderzoekend en avontuurlijk spel. Denk aan het zoeken van beestjes, het maken van heksensoepjes en het spelen van rollenspelen. Bij het aanbieden van avontuurlijk rollenspel krijgt de pedagogisch medewerker meer de rol van observator die de ontwikkeling van het kind monitort en op bepaalde punten kan sturen en ondersteunen.

Motorische ontwikkeling

Buitenspel in een natuurlijke buitenruimte speelt een belangrijke rol voor de ontwikkeling van de motoriek van kinderen. Oneffen ondergronden, het lopen over stapstenen of het balanceren op een boomstam zorgen voor een verbeterd evenwichtsgevoel. Ook bewegen kinderen veel buiten, wat natuurlijk gezondheidsvoordelen met zich meebrengt. De fijne motoriek wordt buiten ook geoefend. Door het pakken van kleine objecten zoals bijvoorbeeld bladeren en grassprietjes oefenen kinderen met de fijne motoriek.

Een goede ontwikkeling van de motoriek betekent ook een betere ontwikkeling van de hersenen. 

Sociale ontwikkeling

Tijdens avontuurlijk buitenspel worden de sociale vaardigheden geoefend. Kinderen spelen buiten vaak samen. In spannende situaties of tijdens samenspel reageren kinderen vaak anders dan in een bekende situatie. Hierdoor oefenen kinderen sociaal gedrag.

Risico's inschatten

Het leven zit vol risico's. Kinderen moeten hiermee leren omgaan. Wanneer je kinderen alles verbiedt, leren ze niet hoe ze om moeten gaan met een nieuwe situatie. Door ze al op jonge leeftijd in aanraking te laten komen met een bepaalde mate van risico's leren zij inschatten wat wel een goede beslissing is en wat niet.

Effectief leergedrag

Het nemen van risico's kan er aan bijdragen dat kinderen later effectiever kunnen leren. Dit klinkt misschien vergezocht, maar wanneer een kind op jonge leeftijd heeft geleerd dat je iets onder knie kunt krijgen door te blijven proberen, dan zie je dat dit eigenlijk ook de strategie is om bijvoorbeeld te leren lezen. Je kunt iets niet, maar durft het toch te proberen. En als het de eerste en tweede keer niet lukt, dan heeft een kind vanuit het spel al ervaren dat wanneer je blijft oefenen, het vanzelf makkelijker zal gaan.

 

Zoals je ziet zijn er tal van voordelen aan het stimuleren van avontuurlijk buitenspel. Kinderen laten van nature al zien dat ze graag avonturen aangaan. Het zijn wij, als begeleiders, die moeten leren om ze hierin op de juiste manier te begeleiden. Tijdens onze trainingen en workshops gaan we hier dieper op in en geven we je veel praktische ideeën en tips.